24 oktober 2021 - 11:44
Deel dit artikel:

Boschdijk op de schop: Dit staat er te gebeuren

  • Boschdijk op de schop: Dit staat er te gebeuren

De gemeente gaat de Boschdijk in Eindhoven opnieuw inrichten tussen de Marconilaan en de Pastoor Petersstraat. Doel is om van de Boschdijk een mooie, veilige en groene stadsboulevard te maken.

eindhoven24
  / Redactie
  • Beeld - Gemeente Eindhoven

De ‘nieuwe Boschdijk’ is aantrekkelijk voor voetgangers en fietsers, maar blijft ook een belangrijke route voor verkeer. De straat bestaat straks uit een hoofdrijbaan met aan beide kanten een parallelweg. Dit is een smalle weg naast de hoofdrijbaan. Deze parallelwegen en de hoofdrijbaan worden van elkaar gescheiden door groen. De nieuwe inrichting is veilig, groen en klimaatbestendig en draagt bij aan een gezondere leefomgeving. Hiermee wordt de Boschdijk een groene stadsboulevard, waar je ook fijn aan kunt wonen!

De belangrijkste punten op een rij:

  • Op vijf plekken komen oversteekplaatsen (middengeleiders) om veiliger over te kunnen steken en hardrijden te beperken
  • Naast de hoofdrijbaan komt aan beide kanten een parallelweg met tweerichtingen voor de fiets en éénrichtingsverkeer voor de auto
    • ​​​​De hoofdrijbaan zorgt ervoor dat de stad bereikbaar blijft voor lokaal verkeer
    • De parallelwegen en de oversteekplaatsen bieden ruimte en gemak aan voetgangers en fietsers. Langs de parallelwegen wordt geparkeerd
  • In totaal komt er ruim 7.000 m2 aan groen bij, dat is 76% meer groen dan nu
  • Meer dan twee keer zoveel bomen (112 stuks), nu zijn dat er 53
  • Waterberging in het groen voorkomt wateroverlast bij piekbuien
  • De maximumsnelheid op de hoofdrijbaan is 50 km/uur en 30 km/uur op de parallelwegen
  • Er komen 147 parkeerplaatsen, dat zijn er 50 minder dan nu
  • De verkeerslichten bij het Marconiplein, de Zernikestraat en de Pastoor Petersstraat blijven staan

Verkeer & parkeren

Voetgangers

  • De voetpaden liggen langs de gevels en krijgen grijze betontegels van 30 bij 30 centimeter.
  • Er komen in totaal vijf oversteekplekken met een middengeleider. Een middengeleider is een verhoging of markering op de weg. Dit maakt het oversteken een stuk veiliger. De oversteekplekken liggen ter hoogte van de zijstraten:
    • Gemmastraat - De Ruiterstraat
    • Peperstraat - van Kinsbergenstraat
    • Zoutstraat - Kaneelstraat
    • Bondstraat
    • Zernikestraat

Fietsers

  • Westkant Boschdijk (kant Jumbo):
    Hier kun je straks in twee richtingen fietsen, nu is dat nog één richting. Van het Marconiplein tot de Gemmastraat en van de Zernikestraat tot de Pastoor Petersstraat doe je dit via een vrijliggend tweerichtingenfietspad. En tussen de Gemmastraat en Zernikestraat doe je dit in beide richtingen op de parallelweg.

  • Oostkant Boschdijk (kant Rabobank):
    Op een groot deel van de oostkant van de Boschdijk kun je ook twee richtingen op fietsen. Zo fiets je straks van de De Ruijterstraat tot de Nieuwe Fellenoord in beide richtingen. Alleen van De Ruijterstraat tot Marconiplein en van Nieuwe Fellenoord tot de Pastoor Petersstraat liggen eenrichting fietspaden, om conflicten met overig verkeer te voorkomen.

Bij de Zernikestraat blijft een fietsoversteek met verkeerslichten, net als nu. Bij de Peperstraat – Van Kinsbergenstraat komt een fietsoversteek zonder verkeerslichten. De overige drie oversteekplaatsen voor voetgangers zijn niet ingericht voor fietsers. Daar kun je veilig oversteken met de fiets aan de hand.

Gemotoriseerd verkeer

  • De Boschdijk krijgt een hoofdrijbaan, met een rijstrook voor beide richtingen. Aan beide kanten komt een parallelweg.
    • Op de hoofdrijbaan geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur
    • Op de parallelwegen 30 km/uur
  • De Boschdijk blijft een toegangsweg voor lokaal verkeer naar het centrum. Dit verkeer gaat via de hoofdrijbaan.
  • De parallelwegen bieden ruimte en gemak aan voetgangers en fietsers. Op deze straten is de auto te gast. Langs de parallelwegen wordt geparkeerd.
  • De zijstraten sluiten op dezelfde manier aan als nu en de rijrichting wijzigt niet. De huidige inritten blijven bereikbaar.
  • Bij de inrit van de Jumbo-parkeerplaats wordt de stoep verbreed voor beter overzicht.

Parkeren

  • Aan de Boschdijk komen minder parkeerplaatsen dan eerst (van 197 nu naar 147 straks). Uit parkeertellingen en gesprekken met omwonenden blijkt dit aantal parkeerplekken genoeg voor bewoners en bezoekers van de Boschdijk. We maken geen extra parkeerplaatsen voor bezoekers aan de Woenselse Markt of de binnenstad.
  • Het grootse deel van de parkeerplaatsen zijn langsparkeervakken. Die liggen aan beide kanten van de parallelweg.
  • Alleen aan de oostelijke parallelweg zijn er gestoken parkeerplaatsen, tussen de Van Kinsbergenstraat en Nieuwe Fellenoord. Dit omdat hier het meest geparkeerd wordt. Gestoken parkeerplaatsen zijn plekken met een schuine hoek, zoals die er nu ook zijn.
  • De parkeerplaatsen aan de woningkant krijgen donkergrijze betonstraatstenen.
  • De parkeerplaatsen aan het groen krijgen zelf ook een groene uitstraling. Roosters zorgen bij het parkeren van een auto voor stevigheid. In de openingen kan gras groeien.

Download de gratis app van Eindhoven24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:

Reageren

Ga terug